Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Naturdannelse

I Naturbørnehaven Kronens Mark arbejder vi aktivt med at styrke børns naturdannelse. Det betyder, at vi skaber rammer for, at børnene kan udvikle et meningsfuldt og personligt forhold til naturen - gennem leg, oplevelser, refleksion og fællesskab.

Forskning viser, at børn i dag har færre naturoplevelser end tidligere generationer. Det kan påvirke børnenes trivsel, udvikling og forståelse for naturen. Derfor spiller dagtilbud en vigtig rolle i at give børn adgang til naturen og mulighed for at danne relationer til den.

Rapporten "Børns naturdannelse - Naturen i barnet, barnet i naturen" af Rikke Hartmeyer og Søren Præstholm, beskriver naturdannelse som en proces med fem centrale elementer:

  • Materielle: Kontakt med naturens materialer som jord, vand, sten og grene.
  • Erfaringsbaserede: Sanselige og kropslige oplevelser som at løbe i regnvejr, mærke vinden eller klatre i træer.
  • Kognitive: Viden og forståelse om naturens sammenhænge, dyr og planter.
  • Følelsesmæssige: Tilknytning og empati. F.eks. glæde ved naturen og omsorg for levende væsener.
  • Filosofiske: Refleksion over menneskets rolle i naturen og hvorfor vi skal passe på den.

I vores daglige arbejde med børnene tilstræber vi at inddrage alle 5 elementer. Dette sker genne, kreative projekter med naturmaterialer, nysgerrighed og refleksion over dyrenes lig og planter og vejr fænomener. De fem elementer er tæt forbundet og udvikles gennem børns oplevelser og dialoger med voksne og hinanden. Naturdannelse er ikke noget, der sker automatisk - det kræver tid, nærvær og mulighed for at undre sig og stille spørgsmål. Vi ser naturdannelse som en vigtig del af børns dannelsesrejse - og derfor prioriterer vi naturen som læringsrum og som en kilde til både glæde og eftertanke.

 

egern